وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی

اگر به فکر انتخاب یک حرفه جدید و پر سود هستید، احتمالا موقعیت شغلی کارشناس شبکه های اجتماعی به گوشتان خورده باشد. با اینکه افراد معمولا نگاه سطحی به این شغل دارند، اما می توان گفت وظایف کارشناس شبکه اجتماعی بسیار گسترده است و مسئولیت های سنگینی را در یک تیم دیجیتال مارکتینگ بر عهده دارد.

یک مسئول شبکه های اجتماعی، وظایفی همچون ایجاد و انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف را برعهده دارد. معمولا این شبکه های اجتماعی شامل اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و … هستند که افزایش مخاطب و ایجاد آگاهی از برند را برای کسب و کارها به همراه خواهند داشت.

شرح وظایف کارشناس سوشال مدیا ممکن است در بخش معیار هایی مختلف وب سایت نیز وجود داشته باشد. کارشناس سوشال مدیا باید با خوانندگان تعامل داشته باشد و مسئولیت طراحی های خلاقانه نیز با همین فرد است. یک متخصص شبکه اجتماعی باید به خوبی مخاطبان هدف کانال را بشناسد و محتوای متقاعد کننده را بر اساس سلیقه مخاطب تولید کند.

مسئولیت هایی مانند طراحی استراتژی، مدیریت دنبال کنندگان، خدمات مشتری، تولید محتوا و تجزیه تحلیل داده ها، همگی جزو وظایف کارشناس فضای مجازی به شمار می رود.

شرح وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی

اولین کاری که در شرح وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی جای دارد، برنامه ریزی برای رسانه های اجتماعی مورد نیاز کسب  و کار است. این استراتژی شامل ایجاد یک برنامه منسجم است که متناسب با اهداف کلان شرکت تعیین می شوند. همچنین در این میان استفاده از تاکتیک های استراتژیک برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، به طور کلی، کاوش، آزمایش و بهینه سازی کانال های مختلف نیز در فعالیت های کارشناس سوشال مدیا می باشد.

البته فعالیت های انجام شده توسط کارشناس شبکه اجتماعی، به ترتیب از تدوین استراتژی شروع شده و پس از تعامل، تولید محتوا، برنامه ریزی و گوش دادن به مخاطب، به اندازه گیری و آزمایش ختم می شود.

شرح وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی

برای این کار ابتدا باید یک هدف خاص را در نظر داشته باشید. برای مثال افزایش ترافیک وب سایت یا افزایش تعداد ثبت نامی کاربران. سپس  وظایف کارشناس سوشال مدیا باید با این هدف هماهنگ شود، به این صورت می توان یک برنامه تاثیر گذار در اختیار داشت.

همچنین شما باید با مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی درگیر شوید، صدای برند خود را ایجاد کنید و تولید محتوای با کیفیت را در اولویت های کارتان قرار دهید. در نظر بگیرید که هر شبکه اجتماعی، الگوریتم ها و تاکتیک های خاصی برای بهینه سازی دارد، به همین دلیل بهینه سازی پیج کسب و کار شما نیز جزو وظایف کارشناس شبکه اجتماعی می باشد.

همانطور که این فعالیت ها انجام می شوند، یک کارشناس فضای مجازی باید تجزیه و تحلیل را انجام دهد و نتایج به دست آمده را ردیابی کند. این وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی کمک می کند تا بدانید کدامیک از محتوا های تولید شده، بیشترین تعامل را ایجاد کرده اند و می توان بیشتر فعالیت را به آن سمت، سوق داد.

موقعیت شغلی متخصص شبکه اجتماعی

باید در نظر داشته باشید که شرح وظایف کارشناس سوشال مدیا می تواند بسته به شغل، اندازه و پیکربندی کلی تیم دیجیتال مارکتینگ، متفاوت باشد. اما وظایف کارشناس شبکه اجتماعی به صورت کلی در موارد زیر خلاصه می شوند:

  • انجام تحلیل رقبا، تعیین پلتفرم مناسب برای فعالیت، شناسایی مخاطب، استراتژی رسانه های اجتماعی را توسعه، مدیریت و اجرا می کنند
  • برنامه ریزی، ایجاد تقویم محتوای شبکه اجتماعی، انتشار و به اشتراک گذاری محتوای جدید (شامل متن، تصویر، ویدئو) به صورت روزانه از دیگر وظایف کارشناس فضای مجازی به شمار می رود
  • همکاری با تیم فروش و بازاریابی برای توسعه کمپین های رسانه اجتماعی
  • به روز رسانی سیستم بازاریابی اجتماعی با استفاده از جدیدترین پلتفرم ها
  • تنظیم و بهینه سازی پیج های شرکت برای افزایش محتوای اجتماعی
  • فعالیت های سئو و تعامل مشتری را بررسی کرده و در صورت نیاز پیشنهاد هایی را به تیم سئو ارائه می کند
  • کنترل محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
  • همکاری با تیم های فروش، طراحی سایت، بازاریابی و توسعه محصول
  • جمع آوری داده های موجود برای هر یک از کمپین های شبکه های اجتماعی و استفاده از نتایج به دست آمده برای بهینه سازی کمپین های بعدی
  • همکاری با کپی رایتر ها برای اطمینان از جذابیت محتوا
  • تقویت شبکه سازی، تعامل با متخصصان و تاثیر گذاران حوزه کاری

وظایف کارشناس فضای مجازی در طول روز

یک متخصص شبکه های مجازی، مدت زیادی از زمان روز خود را مشغول برنامه ریزی و اجرا استراتژی رسانه های اجتماعی، ایجاد و انتشار محتوا در پلتفرم های مختلف و تعامل با مخاطبان خود می کند.

از اصلی ترین وظایف کارشناس شبکه اجتماعی می توان به بررسی نتایج با ردیابی معیار ها در هر پلتفرم نام برد. ابزار های مختلفی در این زمینه وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها نتایج به دست آمده را تثبیت کنید. این موضوع باعث می شود تا کانال های موثر را به راحتی پیدا کنید و بیشتر بر روی آنها سرمایه گذاری انجام دهید.

وظایف کارشناس فضای مجازی

در اصل هدف از مدیریت سوشال مدیا بهره برداری استراتژیک از تمام نقشه های راه بازاریابی رسانه های اجتماعی به تدریج افزایش ترافیک وب سایت و فروش برای کسب و کار مهیا شود. به همین دلیل نیز متخصصی شبکه های اجتماعی باید درک کاملی از نحوه عملکرد هر کدام از رسانه های اجتماعی داشته باشند.

نقش وظایف کارشناس شبکه اجتماعی چیست؟

وظایف مسئول شبکه های اجتماعی این است که تعامل مستقیم با کاربران شبکه های اجتماعی داشته باشد. این موضوع می تواند بر روی اعتماد کاربران تاثیر مثبتی بگزارند و باعث افزایش فروش در بلند مدت خواهد شد.

البته وظیفه اصلی کارشناس شبکه اجتماعی، هیجان زده کردن مردم در مورد یک موضوع خاص می باشد و معمولا این کار را از طریق ایجاد و توزیع محتوایی که کاربران با آن آشنایی ندارند، انجام می دهند. در بیشتر موارد، مدیر شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم با بخش بازاریابی همکاری می کند، تا حضور آنلاین شرکت را در چندین پلتفرم رسانه های اجتماعی بهبود بدهد.

شرح وظایف مسئول شبکه های اجتماعی

برای موفقیت به عنوان مدیر رسانه های اجتماعی، باید در شبکه های اجتماعی با مهارت های عملی و دانش در مورد آن پلتفرم آشنایی کامل داشته باشید. همچنین مهارت های ارتباطی قوی از جمله نوشتن، ویرایش، سئو، داستان سرایی و … می تواند شما را برای رسیدن به راه درست مدیریت شبکه های اجتماعی همراه کند.

البته در صورتی که کارفرما هستید و صاحب یک کسب و کار سنتی می باشد که به تازگی قصد ورود به دنیای اجتماعی را گرفته و یا قبلا در این محیط به موفقیت نرسیده اید، بهتر است تا از یک فرد حرفه ای برای مدیریت اینستاگرام و دیگر رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

تفاوت کارشناس شبکه اجتماعی با استراتژیست شبکه اجتماعی چیست؟

در شرکت های بزرگ که تیم های مدیریت رسانه های اجتماعی بسیار بزرگی دارند، معمولا وظایف کارشناس شبکه اجتماعی بیشتر در زمینه اجرا فعالیت ها می باشد. فعالیت های اجرایی در شبکه های اجتماعی مختلف، به دست کارشناسان انجام می شود. البته در بسیاری از شرایط نیز، کارشناس اجتماعی می توانید به صورت کامل فعالیت های یک استراتژیست اجتماعی را انجام دهد.

اما معمولا استراتژیست های اجتماعی بیشتر بر روی تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه استراتژی های جدید برای انجام کارها، فعال هستند. با اینکه تفاوت هایی در این دو موقعیت شغلی وجود دارد، اما شباهت های زیاد آنها باعث شده تا بسیاری از افراد شرح وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی را مانند وظایف استراتژیست اجتماعی در نظر بگیرند.

تولید محتوا توسط سبحان شاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *